Vårt bibliotek med mallar för lektions observationer – dimensioner av god undervisning på vetenskaplig grund
Exempel på mallar från skolor, kommuner och organisationer
Dessa bygger ofta på eller är influerade av observationsmallar som vilar på vetenskaplig grund.
Evidensbaserade mallar från officiella organisationer, experter och forskare
Baserade på forskning eller beprövad erfarenhet kring dimensioner av vad god undervisning är.
Exempel på mallar från olika länder i Norden, Europa och Världen
Jämför med mallar från olika länder för att se skillnader i fokus mellan olika utbildningskulturer.
Välj mall/mallar som du vill använda i BRAVOLesson eller bli inspirerad när du skapar en egen mall
Dela mera! Här delar skolor, kommuner och organisationer med sig av sina erfarenheter kring vad som är god undervisning. Här delar de sina mallar för lektionsobservationer med andra för att i gengäld kunna få mer insikter tillbaka från andra. Välkommen att dela med er ni också. Kontakta oss på info@bravolesson.se
Exempel på mallar från skolor, kommuner och organisationer
1.14 Fokus på läroplanen – observationsunderlag för verksamhetsbesök – Olympicaförskolan
Olympicaförskolorna har skapat ett underlag för verksamhetsbesök med fokus på läroplanen och undervisningen. De har också bestämt sig för en process. Lite av den får du en inblick i om du läser den första raden överst i underlaget.
1.12 – 1.13 Observationsunderlag – Montessori Bjerred
På Montessori Bjerred har man tagit fram två underlag. Ett med fokus på lärmiljön i klassrummet och ett med fokus på läraren i den fria arbetsstunden.
1.11 Observationsschema – Fokus start-slut av lektioner – Ludvika kommun
I Ludvika har man tagit fram ett eget observationsschema avgränsat till lektionsstart och lektionsslut. Det bygger på/har inspirerats av skolforskaren Marcus Samuelssons bok Lärandets ordning och reda samt Skolinspektionens observationsprotokoll och forskningssammanställning Framgång i undervisningen. När detta används är det uppdelat i ett separat för lektionsstart och ett för lektionsslut.
1.10 Observationsschema – Hållbara strukturer, regler och rutiner – Eklidens skola
Mikrobesök för makroeffekt på Eklidens skola i Nacka kommun. Obsevationsschemat användes under läsåret 2017/2018 för att göra många korta lektionsobservationer och för att systematiskt samla data utan koppling till person/lärare. Genom de många besöken och systematiken fick man fram statistik. Den gav alla på skolan en bild att tillsammans diskutera kring: “så här ser undervisningen ut just nu avseende starten och slutet av våra lektioner”.
1.9 Observationsschema för lektion – Söråkers skola i Timrå kommun
Detta är ett observationsschema från Söråkers skola i Timrå kommun. Det följer lektionens kronologi på ett tydligt sätt och har följande områden: 1. Fokusering 2. Elever i lärande 3. Avfokusering 4. Allmänt förhållningssätt (handlar om ett gynnsamt klimat för lärande). Det finns också uppdelat i tre olika delar eftersom de använder de ofta använder schemat på det sättet – observationer och samtal om de enskilda delarna 1 – 3.
1.8 Pedagogisk uppföljning av lektion – Vialundskolan i Kumla kommun
Detta observationsschema från Vialundskolan i Kumla kommun startar med lektionens planering och start. Det fortsätter hela vägen till lektionens slut och tar upp många av de dimensioner som finns med i Skolinspektionens observationsschema utan att vara lika omfattande. Frågor på slutet som underlag för ett samtal efteråt.
1.7 Lektionsbesök i Filipstads kommun – pedagogiska samtal av Tage Nordkvist
Nyckeln till tydligt förbättrade elevresultat i Filipstad har varit arbetet med lektionsobservationer och därpå följande samtal och coachning. Detta exempel har mer karaktären av ett samtalsunderlag.
1.6 Observationsmall för formativa processer – Kumla kommun
I Kumla jobbar man med fokus på formativ bedömning för lärande med detta observationsschema.
1.5 Lektionsbesök i Höörs kommun
Höörs kommuns egna observationsschema till viss del inspirerat av Skolinspektionens dito.
1.4 Lektionsbesök – Plusgymnasiet i Kristianstad
Ett mycket konkret observationsschema som används fyra gånger per läsår för varje lärare.
1.3 Sickla skola observationsschema
Detta observationsschema är inspirerat av Skolinspektionens dito.
1.2 Observationsmall av förskolans kvalitet – avdelning – Kumla kommun
En av flera mallar för lektionsobservationer som Kumla kommun använder i sitt systematiska kvalitetsarbete.
1.1 Bedömning av fritidshemmets kvalitet – Kumla kommun
En av flera mallar för lektionsobservationer som Kumla kommun använder i sitt systematiska kvalitetsarbete.
Skicklig undervisning i varje klassrum