Möt skolledaren Daniel Söderberg
som med kollegor utvecklar undervisningen på Allbo Lärcenter
Allbo Lärcenter har ansvar för Alvesta kommuns gymnasieskola och vuxenutbildningar. Där håller Daniel Söderberg och rektorerna tillsammans med skolans fyra förstelärare nu på att skapa sin plan för att systematiskt utveckla kvaliteten i undervisningen – på vetenskaplig grund och med hjälp av verktyget BRAVOLesson. Syftet med detta är bland annat att alla lärare ska bli sedda, kunna se sitt eget hantverk tydligare och känna stolthet. Planen kommer att sträcka sig till slutet av 2021 och har bland annat som mål att lärarna på skolan kollaborativt ska utveckla undervisningen tillsammans som en del av vardagen.
Inom vuxenutbildning har det i många kommuner under många år om möjligt varit ännu större fokus på verksamhetens resurser och kostnader än inom andra skolformer. Nu sätter Allbo Lärcenter ännu tydligare fokus även på kvaliteten i verksamheten.
Planeringen för den här terminen
Detta är Allbo Lärcenters plan för planering och genomförande:
- HT 2019 – En introduktion till verktyget BRAVOLesson är genomförd och alla lärare har haft till uppgift att först göra en självvärdering med hjälp av Skolinspektionens observationsschema.
- VT 2020 – En konkret start med fokus på start och slut av lektioner.
- VT 2020 – Rektorer och förstelärare skapar tillsammans en plan för hur arbetet ska fortsätta i olika steg fram till 2021.
Självvärderingar och statistik
Allbo Lärcenter har valt att arbeta med verktyget BRAVOLesson av olika anledningar. En anledning är att systemet inte är en metod utan gör det möjligt att helt fritt välja arbetssätt och observationsunderlag. BRAVOLesson hjälper också till att automatiskt sammanställa all data så att man med statistik kan se vilka dimensioner av god undervisning som är skolans styrkor och vilka som är viktiga utvecklingsområden. Ett exempel på detta är att självvärderingarna kommer att ge en bild av vad lärarna själva känner att deras styrkor och utvecklingsområden är utan att man kan koppla det till enskilda lärare.
“En av anledningarna till att vi har valt BRAVOLesson är att vi ska kunna arbeta på ett GDPR-säkrat sätt. Nu finns informationen på ett ställe med den typ av säkerhet som krävs istället för att det flyter omkring på papper eller i andra it-lösningar som vi använder för annat.
Daniel Söderberg, skolledare, Allbo Lärcenter
Allbo Lärcener använder dessa observationsunderlag
På Allbo Lärcener har man en skollicens. Det innebär att alla lärare har ett eget konto i BRAVOLesson. På skolan har man tillgång till dessa observationsunderlag till att börja med tillsammans med ett observationsunderlag för fokus på start och slut av lektioner.

Relaterade nyheter
Svenska innovationen för undervisningsutveckling USiP börjar användas i Finland
Det evidensbaserade observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP) har blivit mycket uppskattat av svenska skolor och kommuner sedan det lanserades 2022. USiP är basen i en...
Skolan som nu har skicklig undervisning i varje klassrum
Vårterminen 2022 valde rektor Jessika Müller det evidensbaserade observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP) för arbetet tillsammans med lärarna på Trolle Ljungby skola.Sedan...
Ny banbrytande statistikfunktion för svensk skola
Kvalitetsdialoger och det systematiska kvalitetsarbetet i svensk skola har historiskt inte omfattat några data om huvudprocessens kvalitet - undervisningen. Nu lanserar BRAVOLesson en ny...
Utveckla undervisningen – ny utbildning som INTE börjar med att utforska hur man gör
Målgrupp: skolchefer, rektorer, utvecklingsledare samt nyckelpersoner Ett samarbete mellan Skolkompaniet/Fibbla Kompetens och BRAVOLesson Att utveckla undervisning på vetenskaplig grund börjar hamna...
Ny 2-dagars utbildning i att leda arbetet med att utveckla undervisningens kvalitet – systematiskt och på vetenskaplig grund
Målgrupp: skolchefer, rektorer, utvecklingsledare samt nyckelpersoner Ett samarbete mellan Skolkompaniet/Fibbla Kompetens och BRAVOLesson I forskningsrapporten Undervisning med uppseendeväckande...
Örkelljungas skolor fick råd från London om hur man där konkret lyfte kunskapsresultaten
"Detta innebär en enorm skillnad speciellt för barnen i Londons många utsatta och segregerade bostadsområden." Den här veckan besökte Prof. Sir George Berwick Örkelljunga för att dela med sig av hur...
400 skolor med bättre undervisning – så lyfte man kunskapsresultaten på Londons skolor. Webbinarium 18/3
Målgrupp: Alla som har valt att arbeta i skolan för att göra skillnad - missa inte detta webbinariumNär: 18/3 kl. 09.00 - 10.30 På 2000-talet var det kaos i många av Londons skolors klassrum. Hur...
Londons skolors moralkapital för högre måluppfyllelse – webbinarium 18/3
Målgrupp: Skolpolitiker, skolchefer, utvecklingsstrateger, rektorer och lärare. Du som vill utveckla undervisningen och öka måluppfyllelsen.När: 18/3 kl. 09.00 - 10.30 "Vägra att acceptera...
Så här mycket bättre blev undervisningen på de 3 Olympicaskolorna efter 1 termin
- Det som verkligen gläder mig med det här arbetet är att se hur eleverna har blivit mer delaktiga och engagerade i undervisningen. Huvudman, skolchef och rektorer inom Olympica kom tillsammans fram...
Webbinarium 18/3. Så här konkret höjde Londons skolor måluppfyllelsen
Andelen underpresterande skolor minskade från 21 till 2 procent samtidigt som andelen högpresterande skolor ökade markant.Målgrupp: Skolpolitiker, skolchefer, utvecklingsstrateger, rektorer och...
Hjälp till rektorer som tvekar inför att starta detta arbete tillsammans med lärarna
Arbeta fram vår skolas helt egna underlag för att observera undervisning." Vi har gjort så här för att hjälpa er.Arbetet startades 2017 av våra partners Skolkompaniet/Fibbla Kompetens.Vi har grävt...
Så här mycket bättre undervisning på Nottebäcksskolan efter 4 terminer – det här kan du som skolchef/rektor se i analysen
På Nottebäcksskolan har man systematiskt genomfört 4 omgångar av metoden Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP).De data som har samlats visar på bestående förbättringar för de dimensioner av...