Möt skolledaren Daniel Söderberg
som med kollegor utvecklar undervisningen på Allbo Lärcenter
Allbo Lärcenter har ansvar för Alvesta kommuns gymnasieskola och vuxenutbildningar. Där håller Daniel Söderberg och rektorerna tillsammans med skolans fyra förstelärare nu på att skapa sin plan för att systematiskt utveckla kvaliteten i undervisningen – på vetenskaplig grund och med hjälp av verktyget BRAVOLesson. Syftet med detta är bland annat att alla lärare ska bli sedda, kunna se sitt eget hantverk tydligare och känna stolthet. Planen kommer att sträcka sig till slutet av 2021 och har bland annat som mål att lärarna på skolan kollaborativt ska utveckla undervisningen tillsammans som en del av vardagen.
Inom vuxenutbildning har det i många kommuner under många år om möjligt varit ännu större fokus på verksamhetens resurser och kostnader än inom andra skolformer. Nu sätter Allbo Lärcenter ännu tydligare fokus även på kvaliteten i verksamheten.
Planeringen för den här terminen
Detta är Allbo Lärcenters plan för planering och genomförande:
- HT 2019 – En introduktion till verktyget BRAVOLesson är genomförd och alla lärare har haft till uppgift att först göra en självvärdering med hjälp av Skolinspektionens observationsschema.
- VT 2020 – En konkret start med fokus på start och slut av lektioner.
- VT 2020 – Rektorer och förstelärare skapar tillsammans en plan för hur arbetet ska fortsätta i olika steg fram till 2021.
Självvärderingar och statistik
Allbo Lärcenter har valt att arbeta med verktyget BRAVOLesson av olika anledningar. En anledning är att systemet inte är en metod utan gör det möjligt att helt fritt välja arbetssätt och observationsunderlag. BRAVOLesson hjälper också till att automatiskt sammanställa all data så att man med statistik kan se vilka dimensioner av god undervisning som är skolans styrkor och vilka som är viktiga utvecklingsområden. Ett exempel på detta är att självvärderingarna kommer att ge en bild av vad lärarna själva känner att deras styrkor och utvecklingsområden är utan att man kan koppla det till enskilda lärare.
“En av anledningarna till att vi har valt BRAVOLesson är att vi ska kunna arbeta på ett GDPR-säkrat sätt. Nu finns informationen på ett ställe med den typ av säkerhet som krävs istället för att det flyter omkring på papper eller i andra it-lösningar som vi använder för annat.
Daniel Söderberg, skolledare, Allbo Lärcenter
Allbo Lärcener använder dessa observationsunderlag
På Allbo Lärcener har man en skollicens. Det innebär att alla lärare har ett eget konto i BRAVOLesson. På skolan har man tillgång till dessa observationsunderlag till att börja med tillsammans med ett observationsunderlag för fokus på start och slut av lektioner.

Relaterade nyheter
Har du och dina kollegor läst forskningsrapporten som på 3 veckor laddats ner 9.254 gånger?
Den här veckan har läsårets elevresultat summerats och många skolchefer går på välförtjänt ledighet. Några av dem har kontaktat oss för möten efter elevresultaten och efter att de läst den...
Linköpings Universitet söker finansiering för att söka svar på den svenska skolans viktigaste fråga
Nyligen släppte Linköpings Universitet en omfattande observationsstudie från alla klassrum och 700 lektioner på 30 grundskolor. De visar på uppseendeväckande brister i undervisningen och samtidigt...
Äntligen! 1000 systematiska lektionsobservationer under 3 år i Örkelljunga kommun
Den sista veckan i maj var det projektstart för arbete med USiP på alla skolorna i Örkelljunga kommun. Våra partners Skolkompaniet/Fibbla Kompetens och vi har tillsammans fått i uppdrag att...
Ny forskningsrapport: Undervisning med uppseendeväckande brister – så blev den signifikant bättre
Idag publicerar vi tillsammans med Linköpings Universitet en analys av den, så vitt vi vet, sedan decennier mest omfattande och detaljerade observationsstudien om vad lärare gör i svenska klassrum....
Från 150 till 650 systematiska lektionsobservationer varje läsår i Sundbybergs Stads SKA-arbete
I Sundbyberg har man haft fokus på undervisningens kvalitet under flera år. Genom olika tidigare långsiktiga satsningar på Tillgängligt lärande och Undervisningslyftet har man bland annat...
Det kollegiala lärandet i skolan är dött!
Länge leve det kollektiva lärandet! Under det senaste halvåret har jag tagit upp skillnaden mellan kollegialt lärande och kollektivt lärande under olika utbildningstillfällen för skolchefer och...
5 frågor att svara på för att systematiskt utveckla undervisningen nästa läsår
2022 lanserade vi observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP). Ett stöd för att svara på de sannolikt mest obesvarade frågorna i svensk skola - frågorna för att nå samsyn om...
Hur mycket lärande skapar lärarna på din skola?
De tio procent skickligaste lärarna skapar 1,5 läsårs lärande per läsår medan de tio procent av lärarna som skapar minst lärande enbart skapar 0,5 läsårs lärande per läsår. Med andra ord, två elever...
50 procent av besökarna på SETT hade inget svar på den här frågan
Vi ställde samma fråga till 100 besökare på Kistamässan under SETT i förra veckan - den ledande mötesplatsen inom innovativt och livslångt lärande. Frågan löd så här: När du besöker ett klassrum,...
Measure what matters – ett budskap till skolchefer och rektorer
Just nu läser jag boken Measures what matters av John Doerr. Den handlar om hur flera av världens mest framgångsrika företag har formulerat nyckeltal och samlat data för att fokusera på de...
USiP pekas ut som en innovation på SETT
USiP är utvalt till Innovation Gallery under SETT Stockholm den 16-18 april.Observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP) gör det abstrakta konkret och samsyn möjlig. 10...
Vi har följt skolans “värsta klass” en hel skoldag
Tillsammans med våra partners har vi erfarenheter från mer än 2.500 systematiska lektionsobservationer. De har genomförts på uppdrag av skolor och kommuner. Som en del av det har vi vid några...