BRAVOLesson: This is where the text on image goes
Image size: 1920px x 600px
All teachers deserve to grow and enjoy job satisfaction. Every teacher, with practice and feedback, can grow and become a better teacher than they were yesterday. That is our focus! Research shows that support and feedback to teachers for them to reflect about how they can improve their teaching, are some of the most powerful tools to improve learning outcomes. That’s why we are offering BRAVOLesson and a knowledge hub around lesson observations and collaborative learning.
All teachers deserve to grow and enjoy job satisfaction. Every teacher, with practice and feedback, can grow and become a better teacher than they were yesterday. That is our focus! Research shows that support and feedback to teachers for them to reflect about how they can improve their teaching, are some of the most powerful tools to improve learning outcomes.
All teachers deserve to grow and enjoy job satisfaction. Every teacher, with practice and feedback, can grow and become a better teacher than they were yesterday. That is our focus!

“All teachers deserve to grow and enjoy job satisfaction. Every teacher, with practice and feedback”
All teachers deserve to grow and enjoy job satisfaction. Every teacher, with practice and feedback, can grow and become a better teacher than they were yesterday. That is our focus! Research shows that support and feedback to teachers for them to reflect about how they can improve their teaching, are some of the most powerful tools to improve learning outcomes. That’s why we are offering BRAVOLesson and a knowledge hub around lesson observations and collaborative learning.
All teachers deserve to grow and enjoy job satisfaction. Every teacher, with practice and feedback, can grow and become a better teacher than they were yesterday. That is our focus! Research shows that support and feedback to teachers for them to reflect about how they can improve their teaching, are some of the most powerful tools to improve learning outcomes. That’s why we are offering BRAVOLesson and a knowledge hub around lesson observations and collaborative learning.

Related Stories
Har du och dina kollegor läst forskningsrapporten som på 3 veckor laddats ner 9.254 gånger?
Den här veckan har läsårets elevresultat summerats och många skolchefer går på välförtjänt ledighet. Några av dem har kontaktat oss för möten efter elevresultaten och efter att de läst den...
Linköpings Universitet söker finansiering för att söka svar på den svenska skolans viktigaste fråga
Nyligen släppte Linköpings Universitet en omfattande observationsstudie från alla klassrum och 700 lektioner på 30 grundskolor. De visar på uppseendeväckande brister i undervisningen och samtidigt...
Äntligen! 1000 systematiska lektionsobservationer under 3 år i Örkelljunga kommun
Den sista veckan i maj var det projektstart för arbete med USiP på alla skolorna i Örkelljunga kommun. Våra partners Skolkompaniet/Fibbla Kompetens och vi har tillsammans fått i uppdrag att...
Ny forskningsrapport: Undervisning med uppseendeväckande brister – så blev den signifikant bättre
Idag publicerar vi tillsammans med Linköpings Universitet en analys av den, så vitt vi vet, sedan decennier mest omfattande och detaljerade observationsstudien om vad lärare gör i svenska klassrum....
Från 150 till 650 systematiska lektionsobservationer varje läsår i Sundbybergs Stads SKA-arbete
I Sundbyberg har man haft fokus på undervisningens kvalitet under flera år. Genom olika tidigare långsiktiga satsningar på Tillgängligt lärande och Undervisningslyftet har man bland annat...
Det kollegiala lärandet i skolan är dött!
Länge leve det kollektiva lärandet! Under det senaste halvåret har jag tagit upp skillnaden mellan kollegialt lärande och kollektivt lärande under olika utbildningstillfällen för skolchefer och...
5 frågor att svara på för att systematiskt utveckla undervisningen nästa läsår
2022 lanserade vi observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP). Ett stöd för att svara på de sannolikt mest obesvarade frågorna i svensk skola - frågorna för att nå samsyn om...
Hur mycket lärande skapar lärarna på din skola?
De tio procent skickligaste lärarna skapar 1,5 läsårs lärande per läsår medan de tio procent av lärarna som skapar minst lärande enbart skapar 0,5 läsårs lärande per läsår. Med andra ord, två elever...
50 procent av besökarna på SETT hade inget svar på den här frågan
Vi ställde samma fråga till 100 besökare på Kistamässan under SETT i förra veckan - den ledande mötesplatsen inom innovativt och livslångt lärande. Frågan löd så här: När du besöker ett klassrum,...
Measure what matters – ett budskap till skolchefer och rektorer
Just nu läser jag boken Measures what matters av John Doerr. Den handlar om hur flera av världens mest framgångsrika företag har formulerat nyckeltal och samlat data för att fokusera på de...
USiP pekas ut som en innovation på SETT
USiP är utvalt till Innovation Gallery under SETT Stockholm den 16-18 april.Observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP) gör det abstrakta konkret och samsyn möjlig. 10...
Vi har följt skolans “värsta klass” en hel skoldag
Tillsammans med våra partners har vi erfarenheter från mer än 2.500 systematiska lektionsobservationer. De har genomförts på uppdrag av skolor och kommuner. Som en del av det har vi vid några...